Annons:
Etikettborder-collie
Läst 2395 ggr
Frida B
2017-10-23 21:32

Valla eller att inte valla, det är frågan.. Eller?

Har just nu Kelpie, men någon gång kommer det en hund till. Vill ha en hund av vallhundsras, har flera träningskompisar och kollegor som har BC som är himla trevliga. Dock har jag inga får som behöver vallas. Vad säger ni bc-folk, måste man valla eller räcker det med brukshunds-aktiviteter?

Planen är som med Kelpien, agility, lydnad och bruksspår. Med fokus på agility och lydnad, för vad jag förstått har BC inte bruksnosen? Eller har det att göra med bristande intresse från ägarna? Ser inte många border collies i spåret nämligen. Mest bruksraser.

Detta är alltså om många år, så är egentligen bara nyfiken på vad ni säger.

En till fråga. I just mitt fall är tanken, eller jag vill i alla fall, försöka valla lite ibland, exempelvis hos uppfödaren. Är det en dum ide att tända en hund på får som inte är tänkt till vallning som huvudsaklig syssla?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
vallhund
2017-10-23 22:44
#1

Du lär få svårt att köpa BC från seriösa uppfödare med de planerna. Valla är inget man gör ibland, det är inte rätt mot vare sig fåren eller hunden.

Samtliga mina BCs har varit väldigt duktiga på både spår o sök.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

amela87
2017-10-26 18:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Där håller jag inte med. Mina tjejer kommer från rena valllijer där uppfödaren bara fokuserar på vall samt bara tävlar i vall. Vi tävlar i allt från agility, rally, lydnad osv. Nu kommer jag in i brukset med min yngsta som har sånt driv och älskar att spåra (medan min äldsta älskar uppletande mer) En hund är vad man gör den till. Självklart vallar vi med, men mestadels gör jag allt möjligt sportmässigt med dom.  Kan tillägga att vi bor i storstan i en etta. Inga problem, inga konstigheter eller dumma beteende som dom har utvecklat pga brist på regelbunden vallning. En mångsidig hund är en lycklig hund enligt mig.  Här ser du kvalista för Bruks/Ipo 2018 hur många Bc som har kvalat där. Jag förstår varför man trycker så mycket på vallningen och ja, jag älskar vallning. Men man ska verkligen inte begränsa sig med en sån dunderas som en bc. Älskar rasen och älskar deras fantastiska anpassning och mångsidighet 🙂

http://www.dogmatix.se (kvallista Bruks 2018)




vallhund
2017-10-26 19:48
#3

#2 Nej en hund blir inte vad man gör den till. Hundar föds med drifter o anlag o har olika förutsättningar att arbeta med olika saker. Självklart är BCs bra i många olika grenar, men det kan aldrig ersätta vallningen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

amela87
2017-10-26 20:04
#4

#2 Vet inte hur många bc du har haft eller vad du har gjort utöver att vallning? Sen har vi alla olika mål/bild/möjligheter med våra hundar. Och olika individer har olika mycket ”drifter” jag har en av varje. En som är enormt duktig inom fårvallning och en som inte är så intresserad av får. Träning däremot är hon som gjord för. Jag tycker att det ska vara mycket mer fokus på rätt uppfostran och vardagsproblem som kan uppstå om man får en intensiv individ. Ja vallning är viktigt, men alla har inte samma mål. Varför skulle inte en duktig tävlingsindivid få ha bc om vallning inte erbjuds regelbundet? Så dåligt att begränsa någon som verkligen har mål och vill nå med en duktig hund? Sen kanske hon börjar valla mer och tycker det är jättekul med. Man vet aldrig! 😃 Tycker inte att man ska neka duktiga och erfarna tävlingspersoner en bc bara för att dom int har egna får. Det är ju skitbra att vår ras, den fantastiska bc:n når så högt i så många grenar och visar hur mångsidig och fantastisk den är i allt den tar sig för.




Ms_Raptorskull
2017-11-07 23:15
#5

#4 Fast nej. Tycker faktiskt inte alls att det är en god idé att köpa en t.ex en bc med inställningen att den inte behöver valla. Att stötta avel som vattnar ur de ursprungliga egenskaperna för att "hundarna är duktiga på annat också" låter i mina öron riktigt oseriöst. Liksom okej om du vill köra något på sidan om vallning, men har ärligt talat aldrig hört en seriös hundmänniska prata om att sätta förarens mål framför hundens drifter. 

Men visst, någon som vill ha en husky att träna IPO med MÅSTE ju faktiskt få skaffa det för de har ju haft hund i X många år och gått på X många kurser och har vunnit X många titlar och tävlingar, så det så! 

En hund kan aldrig bli vad man gör den till. Nedärvd genetik från hundratals år av medveten avel försvinner inte för att DU inte tycker att en bc ska valla. Ingen seriös bc uppfödare skulle någonsin sälja en hund till någon som uttrycker sig som du gör i den här tråden. Ingen seriös bc uppfödare skulle sälja en hund till någon vars prio inte är vallning. 

Det finns andra hundraser som inte är utpräglade vallhundar som passar mycket bättre om man inte kan/vill/orkar valla. Visst kan du trötta ut och aktivera en bc med annat, men 100% tillfredsställd kommer den aldrig vara. Men det är klart, sätter man endast föraren och dennes behov och mål i centrum så spelar det säkert ingen roll. 😴

amela87
2017-11-08 02:16
#6

#5 Säg det till alla som tävlar på hög nivå med sina bc.. Att man inte kan köpa bc till annat än vall.  Du kanske inte ska dömma bara sådär! Jag berättar utifrån mina erfarenheter med två bc. Har aldrig sagt att man inte ska valla med bc, du får läsa det som står. Man har ju olika erfarenheter och olika mål både individuellt och ihop med sina hundar. Hur kan det vara fel? Men du som tycks peka finger så, kan säga mig vad du gör med din bc?




Annons:
Ms_Raptorskull
2017-11-08 10:41
#7

#6 Det är precis vad jag säger till alla som tävlar på hög nivå med sina bc. Givetvis kan man köpa en vuxen bc som inte passar till vallning om man så hemskt måste ha en bc. Själv har jag valt att inte skaffa en bc som nästa hund trots höga tävlingsambitioner, och istället valt en hund vars drifter passar ändamålet. Något annat vore själviskt.

vallhund
2017-11-08 12:50
#8

Kan vi inte få ha våra arbetande raser ifred, utan att alla hobbyavlare skall komma o sabotera avelsbasen?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
2017-11-08 13:09
#9

#4 Är jag redovisningsskyldig inför dig? Jag blev sjanghajad hit som medis, värden var fullt införstådd med att jag anser att BCs inte är en sporthund som skall avlas på annat än vallningsmeriter.

Vad gulligt att du har två bäcäs som visar framtassarna i annat än vallning. Fungerar dom också för att ta in 40 mjölkkor mitt i en snöstorm i -30 i meterdjup snö?

Tror du på allvar att dessa egenskaper nedärvs om an avlar på agilityrosetter?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

amela87
2017-11-08 15:54
#10

#9 Nä nu vallar jag inte så mycket som någon som själv har boskapsdjur.  Lite realistiskt får man tänka, inte många bor på landsbyggden nuförtiden. Jag säger inte att vallning inte är nögdvändigt eller skitbra för en vallhund med starka instinkter som en bc. Men i dagens samhälle så bor inte många ute på landsbyggden, det är la bättre att en bc får ett meningsfullt liv med andra arbetsuppgifter än bo ute i en hundgård? eller ännu värre säljs till en svensson familj som vill ha en soffhund. Som sagt jag går utfter mina efterhenheter, hobbyvallare kan jag nog inte kalla mig då jag har ett mål med min vallning, även om jag är rätt ny och fortfarande lär mig. Jag skaffade inte bc för att inte valla, självklart var vallning inräknat. Ja.. därför avlar man på hundar som har godkänt vp vilket jag är för. Men sen ska inte varje bc gå i avel heller. Hursom..verkar bli en häxjakt oavsett vad man säger här på iFokus (som alltid) haha. Alla har vi olika åsikter! Om jag hade lyssnat på alla nejsägare och besserwissrar på nätet, som inte känner mig irl så hade jag aldrig skaffat denna fantastiska ras 🙂 to each their own. Nu ska jag sluta  skiva här.  Peace!




vallhund
2017-11-08 18:08
#11

När blev landsbygden avbefolkad, o när blev boskapshundar hundar som lever i hundgårdar?

En liten tråd om vallhundsbebisar:
http://www.bukefalos.com/threads/karlabarnen-fran-fodsel-till-flytt.1445035/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Nova00
2017-11-15 16:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

vi köpte våran bc när han var liten valp och hämtade honom i hans dåvarande hem där han bodde med sina sex syskon och föreldrar dom bodde i lägenhet. Vi har inga får så vi vallar inte med honom och han är en jätte fin hund. Eftersom att han är en vallhund få finns ju vallet inom honom och han vill alltid ha familjen samlad. Det mesta av vallet har tränats bort eftersom att han inte har möjlighet att valla t.ex. Får och så men han har istället blivit väldigt pinngalen. Det ska kastas pinne hit och kastas pinne dit och han slutar inte han älskar det. Dock så när han var liten så simmade han och gjorde illa ryggen så vi får inte kasta så mycket med honom eftersom att dom snabba och sträva rörelserna när han hämtar pinnarna/ bollarna så får han ont i ryggen igen om man kastar för mycket. Man märker inte att han får ont när han springer efter bollarna och pinnarna så man får vara lite försiktig med att kasta för mycket för han får problem något dygn efter. Annars är han världens finaste hund och vi älskar honom. Vi är en familj på 3 barn som är 5, 9 och 12 år och två föreldrar. Han fungerar bra som familjehund och är nu fem år världens bästa hund❤️ ( ja han är 100% Border collie många tror han är blandras men nej det är han inte )

vallhund
2017-11-15 16:58
#13

Hur kan man göra illa ryggen när man simmar? Varför kasta boll/pinnar ö h t till en BC?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Frida B
2017-11-15 18:27
#14

#13 varför skulle man inte kunna kasta boll till en border collie? Handlar det om stressnivå får man se till individen, med den inställningen skulle man inte kunna träna agility för där är det också otrolig stress. Men rätta mig gärna om det inte var så du menade.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vallhund
2017-11-15 19:31
#15

#14 Jag anser att det skapar för mycket förväntansstress.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Frida B
2017-11-15 20:23
#16

#15 agility, hur ställer du dig till det?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vallhund
2017-11-15 21:26
#17

#16 Agility på hobbynivå anser jag vara helt OK.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Frida B
2017-11-15 21:38
#18

#17 men alla de ekipage som tävlar på sm?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vallhund
2017-11-16 13:05
#19

#18 Uppenbarligen klarar de av stressen, vilket alla BCs inte gör.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Frida B
2017-11-16 17:49
#20

#18 men då kan man ju inte utesluta en hel ras, för exempel som inte är stabila?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Nova00
2017-11-16 18:46
#21

#13 han simmade och skadade ryggen har du problem med det? varför vi kastar pinne/boll till våran bc är för att han vill det och han älskar att göra det. Ska man utesluta något han älskar så är det ju mer dumt mot hunden!

Nova00
2017-11-16 18:57
#22

Vet att bc är menade till vall men när du säger att dom BARA ska andvändas inom vallning så är det som att säga folk med brunt hår får bara måla med akvarell och folk med rött hår får bara äta med sked t.ex.

Ms_Raptorskull
2017-11-16 20:53
#23

#22 Det där lät nog bättre när du tänkte det..

Nova00
2017-11-17 16:16
#24

#23 och vad har det med saken att göra?

Ms_Raptorskull
2017-11-17 17:17
#25

#24 Hur har det inte med saken att göra? Det du påstår är ren bs. Att jämföra hårfärg med hundratals år av nedärvda drifter är nog det konstigaste jag någonsin hört.

Nova00
2017-11-17 22:54
#26

#25 förlåt för att man inte kom på ett bra exempel. Men alla hundar kanske är menade för någonting som bc som är menade att valla, men det betyder inte att dom måste göra det. Människor var menade att leva och ta hand om jorden ändå förstör vi den

vallhund
2017-11-18 10:17
#27

#26 Anser man att BCs inte måste valla så är man olämplig som BC ägare. Naturligtvis finns det måndagsexemplar som inte duger till vallning o dessa omplaceras med fördel till aktiva hundmänniskor.

Måndagsexemplaren ökar tyvärr i takt med att aveln av sporthundar ökar. Med sporthundar menar jag hundar som avlas på agility o lydnadsmeriter osv.

BCs är inte menade att valla, de har systematiskt avlats på sina vallinstinkter för att få fram o bibehålla bra arbetshundar.

Vi avlar inte på människor o vi var aldrig menade till någonting, vi är en del av evolutionen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
illerälskaren
2017-11-18 16:09
#28

wow måste folk gå igång på varandra. vi kan väl hålla en trevlig ton mot varandra så blir det trevligare för alla på detta forum. 

Så här lyder min åsikt.

Jag tycker att bordercollien ska valla eftersom att den är skapt för det. Sen tycker jag att den kan göra andra aktiviteter också om den tycker att det är roligt det med.  Huvudsaken är att det gör bordercollien riktigt glad och att den blir mycket aktiverad. Men min starkaste åsikt är att jag tycker att det är ett måste för dom att bo på landet. Dom är inte menade för storstan.

illerälskaren
2017-11-18 16:10
#29

Jag respekterar vad alla ni andra tycker också såklart❤️

Wellcraft
2017-11-18 16:37
#30

Man bör ha som plan att valla med sin BC, och har ett mål. Vallning är inget man bara testar på eller gör på måfå, inte rätt att tända hunden i onödan och inte heller etiskt mot fåren.
Vad många inte vet är att BC är en komplicerad och ofta svår ras, även för dem som är vana vid hundar med driv - därför att BC inte bara är en mångsidig och arbetande hund utan även en vallhund, där de uråldriga vallanlagen ofta lyser igenom när det gäller kroppsspråk, träning osv.
En vallhund som inte kan jämföras med någon annan ras.

Får inte border collien valla så kan det bli en väldigt svårstyrd hund som tar ut sin drift på andra vis.  Även om det funkar i vissa fall.
I know, för jag har en själv en hund med otroligt stark vallinstinkt men som inte kan valla. Han är väldigt komplicerad för de som inte kan BC och inte sådär kadaverlydig.
Han ger eye i hundmöten och vid andra tillfällen.

Vad jag försöker säga är att en BC som är avlad för att valla mår sällan bra av att inte få ut sin instinkt och kommer då ta ut den på annat vis. 
Det finns alltid undantag dock.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: